2016.03.14
Frankfurti múzeum, opera
A híres Staedel múzeum, az időszakos kiállítás plakátjával

Vasárnap (márc.13.) később indultunk Frankfurtba, mert a városban futóversenyt rendeztek és hideg volt. Az előző napi útvonalon a Städel Múzeumhoz igyekeztünk. Olyan villamosra szálltunk, aminek a megállója kissé messzebb van, így a Majna parton, bár már rügyeznek a fák, a hideg szelet „megkönnyeztük”.

            A Städel Németország egyik legjelentősebb képzőművészeti múzeuma. 700 év európai művészettörténete, 3000 festmény, 600 szobor a középkortól a reneszánszon, barokkon klasszikus moderneken át a jelenkorig. Már voltunk itt régebben, láttuk az állandó gyűjteményt, amiben a régi mesterek között Botticelli, Dürer, Holbein, Vermeer, Rembrandt, a modernek között Manet, Renoir, Picasso, Chagall, Kirchner képei között sétálgattunk most is, majd az időszaki kiállítást: Maniera - Pontormo, Bronzino és a Mediciek Firenzéje-t néztük meg.   

            Vasari, Bronzino, Pontormo, Andrea del Sarto, Rosso a firenzei manierizmus kimagasló művészei először vannak Németországban. A Städel múzeum az olasz művészettörténet izgalmas fejezetét mutatja be a „manierizmust”, ami Botticelli korszaka után következett és Firenzén kívül sehol máshol nem volt ilyen mértékben. Firenze az európai manierizmus első központja. Olyan történelmi korszak, ami a Mediciek 1512-es firenzei visszatérésétől az új generáció: Pontormo és Rosso első lépéseitől az 1568-ban bemutatott, a mai napig befolyásos Vasari munkákig terjedt.

            120 értékes kölcsön kapott alkotás, festmények, rajzok és szobrok még soha nem látott áttekintést nyújtanak egy meghatározó stílusról, amelyet a művészettörténész Giorgio Vasari összefoglalóan „manierizmusként” határozott meg. A manierizmus elegáns, művészi, kulturált, de szeszélyes és extravagáns is, néha egészen bizarr.  John Shearman művészettörténész „ A stílusos stílus”ként határozta meg a korszakot. Rafinált elegancia és kreatív alkotások a festészetben, a művész személyes alkotása, eredetiségre való törekvés, Olaszország művészetében. 1512-1568 a művészettörténet fejlődése a firenzei várostörténethez és a Mediciek uralkodásához kapcsolódik.

            A kiállítás egyik alapműve Bronzino híres festménye „Egy hölgy pirosban” 1533-ból, a Städel gyűjtemény legdrágább darabjai közé tartozik. A firenzi múzeumok, az Uffici, a Galleria dell’Accademia és a Galleria Palatina adott kölcsön képeket a kiállításra, de a new-yorki Metropolitan Museum of Art, a Paul Getty Musuem Los Angelesből, a washingtoni National Gallery of Art, a párizsi Louvre, a madridi Prado és Museo Thyssen-Bornemisza, a stuttgarti Staatsgalerie, a milánói Brera és még a budapesti Szépművészeti Múzeum is.

            Kissé hideg volt, a hajdani forgalmas Zeilről az autós forgalom régen kitiltva, csak bevásárló utca lett, de most szinte üres. Így, üresen nagyon rideg, hideg beton és üveg. Akárcsak a „Frankfurti Manhattan”. Egy mellékutcában ebédeltünk, majd az Operához sétáltunk, a korábban kezdődő előadásra.

            Az Il trittico azaz Puccini három egyfelvonásos operája volt műsoron felújítás után, ez volt az első nap, a bemutató. Nem véletlenül kerül egy estére a három opera. Puccini tudatoson tervezte így. A három egyfelvonásost az fűzi össze egységgé, hogy tragikus és komikus formában mutatja be a halált. Mind a három mű a halál körül forog: a Köpeny (Il tabarro) véres féltékenységi drámája gyilkossággal végződik, az Angelika nővér (Suor Angelica) az öngyilkosságot mutatja be. Míg végül a Gianni Schicchi az örökség körüli tragikomédia. Két világsztár tért vissza a hazai operaszínpadra.  Elza van der Heever és Zeljko Lucic itt kezdték a pályafutásukat, mindketten a közönség nagy kedvencei. Most két-két szerepben láthatta őket a közönség, óriási sikerrel, nagy szeretettel fogadták őket. Igaz, rá is szolgáltak. Claus Guth (német) rendezte. Vezényelte: Jakub Hrusa fiatal cseh karmester, aki 2016/17-es szezontól a Bambergi Szimfikusok vezetője.

Szereplők:

Michele: Zeljko Lucic szerb bariton világsztár, Luigi: Vincent Wolfsteiner német tenor. Tinca: (Csuka) Hans-Jürgen Lazar német tenor, Talpa (Vakond): Alfred Reiter német basszus. Giorgetta, Michele felesége: Elza van den Heever dél-afrikai világklasszis szoprán Frugola: Claudia Mahnke német mezzo. Utcai énekes: Beau Gibson amerikai tenor.

            A köpenyt Bécsben már láttuk. Az ottani színpadkép: vízpart, uszályhajó, kis csónakok. Ezért, néztem egy nagyot, amikor, a több részre osztott, szobákkal, lépcsővel, ajtókkal és folyosókkal a kétszintes, hófehér színpadképet megláttam. Egy luxushajó kapitánya és a felesége, mint bárpultos a két főszereplő. Remek ötlet, mind a három opera ezt a színpadképet használja. Hol az egyik, hol a másik része a színhely. A forgószínpad mindig az aktuális helyszínt hozza közel.

Az Angelica nővér címszerepét Elza van der Heever énekli gyönyörűen. A hercegnőt Angelica nénjét Suzanne Hendrix amerikai alt. Apátnő: Judita Nagyova szlovák mezzoszoprán, Genovieffa nővért Luise Alder angol szoprán.

A két szomorú, kesernyés történet után egy zseniális bohózatba ment át az előadás a Gianni Schicci előadásában. A rendező még azt is „megengedte magának, hogy más Puccini opera áriáját is felhasználja a darabban. A német fordításon, ami a kijelzőn megjelent, szinte hahotázott a közönség. És a hangulat az énekesekre is befolyással volt. Fergeteges, jó előadást láttunk.

Laurettát Brenda Rae amerikai szoprán énekelte. Nella Luise Adler német szoprán, La Ciesca Joanna Krasuska-Motulewicz lengyel mezzoszoprán, Zita anyó Susanna Hendrix  amerikai mezzo volt. Rinuccio: Artur Espiritu amerikai tenor, Gherardo Beau Gibson amerikai tenor, Betto di Signa Franz Mayer német basszbariton Marco: Jurij Samoilkov ukrán bariton, és az előadásáért őrjöngő tapsot kapott Zeljko Lucic bariton énekelte és játszotta zseniálisan a címszerepet, Gianni Schicchit.

Nagyszerű előadás, jó este volt. A tapsot nem vártunk végig, rohantunk a villamoshoz, és éppen akkor jött be a vonat a hatos vágányra, amikor odaértünk. A büfé kocsira szálltunk fel, és alig, hogy megittam a teámat, már meg is érkeztünk Mannheimbe, a szállodába.  



<< Vissza a listához
E-mail: huszm@t-online.hu