2014.05.27
Séta, hajókázás Koppenhágában
A Városháza vörös téglás épülete, háttérben a Palace szálló art deco épülete

Hétfőn már nincsenek választások, így reggeli után visszatértünk a Városházához. Útba esik a Tivoli bejárata, amire a szállodai szobánkból is rálátni. Igazán szép látvány a késő este kivilágított, működő vidámpark. A nyitott ablak melletti zaj már kevésbé tetszik. Az viszont hétfőn reggel megdöbbentett, hogy alig tudtunk áthaladni a Tivoliba bebocsátásra váró iskolások hatalmas tömegén. Kellemes diákévek lehetnek, amiket a világ egyik legjobb, leghíresebb vidámparkjában lehet eltölteni. Bár lehet, hogy csak szünet van.
A Városháza Martin Nyrop által nemzeti romantikus stílusban tervezett jelenlegi épületét 1905-ben avatták fel. A 105.6 méteres hatalmas óratornyával a város egyik legmagasabb, díszes homlokzatú, vörös téglaépülete. A homlokzati erkély felett Absolon püspök aranyozott szobra. A toronyórán kívül Jens Olsen világórája az épületben kapott helyet. Koppenhága harmadik városháza, és a város jelképe. Végigbolyongtuk az udvarát is. Egy gyönyörű kert, virágokkal, padokkal. Közepén a szökőkút Joachim Skovard alkotása: egy medve állva köpi ki a vizet.
A Városházától csak egy sarokra van a Dán Design Society Center. Régebben nagyobb kiállításokat is rendeztek benne, most főleg tárgyalásokra, szakmai programokra használják. Sok tervező jár ide, például új anyagokra „vadászni”. Az egyik terem falán csak ez látható. Egy másikban néhány ruha volt kiállítva. Nagyon kellemes kávézójában ittunk egy kávét, és visszafordultunk a Stroget felé.
A Stroget mára intézménnyé vált. Európa leghosszabb gyalogos bevásárló utcája. A város leghíresebb és legdrágább üzletei itt találhatók. Itt van az Illums Bolighus áruház, a Magasin du Nord, a Royal Copenhagen Porcelain Factory. De a nagy nemzetközi márkák üzletei is itt vannak. Rengeteg utcára is kitelepült étterem, bisztró, büfé gondoskodik a napi mintegy 250.000 emberről, akik a turistaszezon idején itt járnak. Télen csökken a forgalom, „csak” 120.000 körül van a napi látogatók száma. Nyilván mert olyankor nem járnak a cruise hajók.
1962 novemberében az addig csak Karácsony előtt lezárt utcákat teljesen megszabadították az egyre növekvő autóforgalomtól. Sokan attól tartottak, hogy csökkenni fog az üzleti forgalom, de az ellenkezője történt. Fokozatosan tovább bővítették az autómentes övezetet, és mára mintegy 100.000 négyzetméteren tilos az autóforgalom. És nőtt a környező utcák kereskedelmi forgalma is.
Útközben több érdekes látnivaló van: a Café Norden art deco épülete, a Szentlélek templom, a Nikolaj templomból alakult képzőművészeti bemutatóterem, vagy a koppenhágai Egyetem
Mire elértük az utca végét, kiértünk a Nyhavn kikötőhöz, ahol előző este vacsoráztunk. Olyan gyönyörű idő volt, úgy gondoltunk, most kell a csatornákban hajókázni, ez szinte kötelező koppenhágai program. Legutolsó látogatásunkkor még nem láthattuk az új Operaházat, csak az építését. Most megnézhettük a vízről is. Akárcsak a Royal Danish Theater új épületét. Szinte vízi színházi negyed épül a kikötő két partján. Úgy látszik, itt északon a víz melletti operaház építése lett a divat. Mintha versenyeznének egymással ki tud kreatívabbat építeni a tenger partjára címmel. Göteborg, és Oslo után most a Koppenhágait csodáljuk éppen. Nem messze a Dán Építészeti Múzeum, könyvtárral, étteremmel egy régi raktárházban.
A kikötőben szokás szerint hatalmas tengeri kirándulóhajók cruise shipek állnak a vízen. Ettől is zsúfolt a város, hiszen kikötéskor egyenként két - háromezer turistát zúdítanak a városra. Állítólag kötelező megnézni a Den Lille Havfrue (A kis hableány) szobrát, de már többeknek okozott csalódást ez az Andersen mesei hősnőről készült szobor. Elhajóztunk mellette. Egy pillanatra meg is áll a hajó, hogy fotózni lehessen, de akkora a tömeg, és olyan kicsike a szobor, alig látszik a bámészkodóktól. A képen így főleg a vele együtt fotózandó hölgyek feneke van „túlsúlyban”
Az ilyen hajókázásban az a jó, hogy felfedezhetsz több látnivalót, amelyeket ha van rá időd, később felkereshetsz. Elhajóztunk a Det Kongliga Bibliotek (Királyi Könyvtár) 1999-ben épült fekete csiszolt gyémántra emlékeztető hatalmas épülettömbje előtt, a csavart tornyú 17. századi Frelsels Kirke előtt, sőt a Börse 1619-ben épült épülete előtt is. A börze központi tornyát egybefonódó sárkányfarkak alkotják, melyek a legenda szerint megvédik az épületet a tűzvésztől. De láttuk a Thorvaldsens Múzeumot, a Nemzeti Múzeum épületét is a vízről, sőt egy kicsit a Christiansborg palotából is, ahol jelenleg a képviselőház, a miniszterelnöki hivatal, a legfelsőbb bíróság, valamint a királyi fogadótermek kaptak helyet.
A több mint egyórás hajókázás után ismét kikötöttünk Nyhavn-ban és ha már előző nap itt vacsoráztunk, hétfői ebédünket itt költöttük el. Bár délután négy körül már nem szoktak ebédelni, így akár könnyű vacsorának is felfoghattuk egy előző napihoz hasonló étteremben. Sajnos, nem volt sem olyan jó, sem olyan nagy adag, mint az előző napi. Tovább sétálgattunk a városban a szállóig, közbeiktatva egy cukrászdát. Nagyon meleg kellemes napunk volt.