2010.11.08
Műország, műváros, hipertechnika
Burj al Arab szálloda, nemrég még a leghíresebb Dubai épület, ma már a Burj Khalifa csodatorony az igazi

Az Egyesült Arab Emirátusok 7 kisebb-nagyobb emirátus közös állama.

Abu Dhabi. A „Fővárosuk”, a legnagyobb városállam. A 18. században a Bani Yas vándorló nomád törzs tagjai telepedtek le egy friss forrásnál, és ebből a kis településből ma a világ egyik legmodernebb városa lett.

Fujairah az Emirátusok keleti partján, a Hajar hegység lábánál fekszik Vízi sportok paradicsoma, festői tájakkal és az Örökség faluval, ami minden emirátusban „kötelező” látnivaló.

Ras al Khaimah az Emirátusok legészakibb tagja, hegyes vidéke az Ománi Szultánsággal határos. A „legtörténelmibb” emirátus, i.e. 5000-ben már kereskedelmi központ volt, amit a Nemzeti Múzeumukban látható több ezer éves ásatási leletek bizonyítanak.

Sharjah 1998-ban nyerte el az UNESCO által adományozott Arab világ kulturális fővárosa címet. A kultúra és tradíció oázisa Arábia egyetlen állatkertjével, melyben az arab félsziget összes bennszülött állatfaja megtalálható.

Umm al Quawain a szövetség legkevésbé lakott területe, (mindössze 1 százaléka az UAE-nak) , pihentető környezetre vágyóknak ajánlgatják.

Ajman egykor a gyöngyhalászat és halászat központja. Ma a legkisebb tagállam. Itt van a legrégebbi mecset, és a legnagyobb dhow építő hajógyár. Ezek a fa vitorlás hajók ma is járják a tenger. Végül

Dubai, amiről már elég részletesen beszámoltunk.

Már otthon el kezdtünk keresni valamilyen kulturális-szórakozási lehetőséget a 7 emirátusban az ittlétünk alatti időre. Kiderült, Dubaiban akarták felépíteni a „legek” operaházát - legalább is építészetileg - de, jött a válság. Dubainak van egy szimfonikus zenekara, de honlapjukon az utolsó bejegyzés 2009 tavaszáról való. Egyetlen csábító program volt, a Berlini Filharmonikusok. Tőlünk 130 kilométerre Abu Dhabiban játszanak, csak egy este, ráadásul Brahms 2. szimfóniáját, amit szeretünk, de legalább hatszor hallgattunk az elmúlt három évben. (Még ha a 3. lenne, amit két hete Berlinben a Konzerthausorchester előadásában hallgattunk!)

Végül a Medinat Jumeirah Színházban találtunk egy ír tánctársulat előadását „Dance of Desire” címmel.

A hatpályás autóúton taxival suhantunk Medinat felé. 12 évvel ezelőtt egy szilvesztert töltöttünk itt az egyik tengerparti szállodában. Nem ismertünk a környékre. Egy szórakoztató nyaraló városközpontba csöppentünk, ahol egy szúk utánzatban számtalan üzlet, 42 étterem, egy amfiteátrum és egy színház csalogatja pénzköltésre a turistákat. Megépült tehát az újabb „kupac” városka, ahol minden megvan. Ha valaki az egyik itteni szállodában köt ki, nem kell sehová mennie. Még ál- „abra” hajókázást is szerveznek, az egyébként is mesterséges világon belül még egy mesterséges világot.

Az előadásról inkább semmit, mint rosszat, az első rész után otthagytuk. Inkább „ál-abráztunk”, körbehajókázva a nyaralóvárost. Jumairahban van a világ egyetlen 7 csillagos szállodája a vitorla alakú Burj el Arab korábban Dubai jelképe. Különösen kivilágítva nagyon impozáns.

Hazafelé ismét taxi – ez a legáltalánosabb „tömegközlekedési” eszköz. A hatsávos pálya teljesen zsúfolt volt. Sofőrünk szerint Jebel Ali és a Media City felől mennek a dolgozók hazafelé, főleg Deira és Sharjah lakónegyedeibe.

Akárhogy is nézzük, nagyon furcsa ez az emirátus. Dubai tulajdonképpen egy város, sok kis városközponttal. Amerika is hasonlóan épült, szerintem az a minta, de itt csak 50 év van mögöttük. Így a városközpontok szinte csak egy sor felhőkarcolót jelentenek az autópálya mellett, aztán a sivatag. Ha az ember elhagyja a régi Dubai Deira negyedet, nem lát senkit az utcákon, csak autókat autók hátán. A dubai metró csodálatos, megállói kreatív építészekről tanúskodnak. Ugyanolyanra tervezték, mint a Miamiban a város felett száguldó vezető nélküli egysínűt. A különbség, hogy ez sokkal nagyobb - bár a város sokkal kisebb. Ott már egybeépültek a „kupacok”, vagy ha nem, parkok vannak közöttük, tehát többé-kevésbé egyben van a város. Itt a legtöbb felhőkarcoló-sor olyan, mint egy szalagtelkes falu, mögötte a kertek - itt garázsházak - és a semmi. Azért Miami tele van emberekkel, és élettel. És nem csak a South Beachen. Itt legfeljebb a bevándorolt vendégmunkások szegényebbje megy haza autó nélkül munka után.